tisdag 25 november 2008

då var det dags...

...att börja blogga. Efter lite pysslande med layouten kan jag nu ägna mig åt formulering av ett första inlägg.
Lite historia till att börja med.
Knappologi - ett lustigt litet ord myntat av en stor man, August Strindberg. Enligt SAOB: "eg.: lära(n) om knappar; skämts. l. föraktligt, om systema­tisering av obetydligheter." På susning.nu får ordet betydelsen; meningslös vetenskaplig systematisering. Vidare kan man där läsa att "Uttrycket är myntat av August Strindberg som i De lycksaligas ö som ingår i Svenska öden och äventyr beskriver en knappsamlare som tilldelas en proffesur i knappologi efter att ha sorterat sin knappsamling efter antalet hål."

Jag har också en knappsamling.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk att du har en blogg... jag ska va en trogen läsare, det lovar jag. Tack för innan idag. Det var faktiskt rätt så skönt att komma ut i världen! Kram maria

Anonym sa...

Wow, Mia är med blogg! Välkommen!

Nu vill jag se pyssel! Som jag sen kan visa bland mina obetydligheter :)

Stort Lycka Till! Du har mitt fulla stöd.

Kram Terese

Perlehuset Oslo sa...

Hei på deg, knappolog. Vi er vel også knappologer vi her i Oslo. Vi har knapper overalt!

Lurer på om det kan være hjelp å få hos dere? Altså, jeg har fått en ide om et bildealbum med folks gamle knappeglass (og ikke bare glass). Det står om det her:
http://perleposten.blogspot.com/2011/02/jeg-har-et-nskeom-glass-fulle-med.html
Kan jeg få litt hjelp med å be folk om å titte innom bloggen vår og lese denne posten? Uten folk ingen samling.
Tusen takk på forhånd! Håper på god repsons, veldig nysgjerrig på resulatet.
Vennlig hilsen
A.Kvist
Perlehuset as
www.perlehuset.no
www.perlehusetpaanett.no
http://perleposten.blogspot.com/